Förebygga och hantera konflikter bland universitetsstudenter

Jag fick en fråga från en beteendevetare vid en studenthälsa om jag och mina kollegor har något material till stöd för universitetslärare om hantering av konflikter mellan studenter. Det hade vi inte. Jag vände mig då till min chatbot AI Konflikthandledare för chefer och HR med frågan. 

Så här skrev jag till chatboten: Jag behöver en handledning av typen lathund för universitetslärare om hur de kan och bör gå tillväga när det uppstår konflikter mellan studenter. Det finns säkert en del amerikanskt material om detta. Kan du skriva ett utkast till en sådan handledning, tack. Då fick jag förstås ett förslag till en sådan lathund. Jag följde sedan upp med att efterfråga en samtalsguide för lärare när en student kommer och vill ha stöd med en konflikt, samt riktlinjer till studenter om egen hantering av konflikter med kurskamrater. Jag har bara gjort några få små redigeringar, så ta det för vad det är – det kan behöva bearbetas vidare. 

ChatGPT sade:

Tack! Här är ett första utkast till en lathund för universitetslärare om hur de kan agera när det uppstår konflikter mellan studenter. Utkastet bygger dels på de pedagogiska och konfliktteoretiska principerna från Thomas Jordans material​, dels på förenklad kommunikationsteknik och etablerade amerikanska riktlinjer för akademisk konfliktlösning.

* * * * *

Lathund för universitetslärare: Hantera konflikter mellan studenter

1. Förebygg genom att sätta ramar

  • Klargör redan i kursintroduktionen vilka förväntningar som gäller för samarbete, respekt, och kommunikation.
  • Betona öppenhet för olikheterrespekt för åsikter och ansvar för eget beteende.
  • Ge exempel på vad som är olämpligt beteende och vilka steg som följer vid konflikter.

2. Reagera tidigt och opartiskt

  • Var uppmärksam på tidiga signaler som undvikande, irritation eller klagomål.
  • Prata med inblandade individuellt först, i en icke-dömande ton.
  • Använd öppna frågor, t.ex.:
    • “Hur upplever du samarbetet i gruppen?”
    • “Har något hänt som påverkar er kommunikation?”

3. Identifiera konfliktens beståndsdelar (ABC-modellen)

  • A (Attityd): Vet parterna om hur deras respektive bilder av situationen ser ut? Vilka antaganden gör de om varandra? Hur starka är känsloreaktionerna? Finns det hopp och vilja till att förbättra situationen? 
  • B (Beteende): Hur beter de sig mot varandra? Finns det förvärrande beteenden? Finns det möjlighet att coacha för mer konstruktiva beteenden? 
  • C (Sakfråga): Vad handlar konflikten om? Kommunikationsstilar, ansvarstagande, fördelning av arbetsuppgifter, kvalitetsfrågor? 

Grundfråga: Vilka önskemål har studenterna som de upplever blockerade av andra?

4. Bedöm behov av åtgärd

Fråga dig själv:

  • Påverkar konflikten studenternas arbetsmiljö eller studieresultatet negativt?
  • Finns risk för eskalation?
  • Har parterna förmåga att själva lösa situationen, eller krävs stöd?

5. Håll ett gemensamt samtal – om läget tillåter det

Mål: Öka förståelse, förbättra situationen. 

Tips för samtalet:

  • Sätt ramar: “Vi är här för att hitta sätt att arbeta vidare.”
  • Hjälp parterna att uttrycka sina behov och önskemål.
  • Reflektera och spegla det du hör, visa att du lyssnar aktivt.
  • Avsluta med en överenskommelse (även muntlig) om nästa steg.

6. Dokumentera och följ upp

  • Gör anteckningar vid behov, särskilt om det finns upprepade konflikter.
  • Följ upp överenskommelser.
  • Vid allvarliga konflikter: Involvera studievägledare, studenthälsa eller programansvarig.

7. När ska du ta hjälp?

Kontakta ansvariga funktioner om:

  • Konflikten har eskalerat till trakasserier, hot eller diskriminering.
  • Parterna är i psykisk obalans eller visar stark affekt.
  • Din roll som lärare inte räcker till för att medla neutralt.

* * * * *

Du sade:

Ge förslag på frågor och råd universitetslärare kan använda i konfliktvägledning när de blir kontaktade av studenter som berättar om konflikt med andra studenter. 

ChatGPT sade:

Här kommer ett förslag på frågor och råd som universitetslärare kan använda i konfliktvägledning vid samtal med en student som söker stöd på grund av en konflikt med en annan student. Materialet är inspirerat av Thomas Jordans modeller och anpassat för högskolekontexten​.

* * * * *

Samtalsstöd för lärare: När en student berättar om konflikt

Syfte med samtalet:

  • Skapa förtroende och trygghet
  • Få en bild av konflikten – utan att ta ställning
  • Hjälpa studenten reflektera kring vad de kan och vill göra
  • Ge stöd att agera konstruktivt (inte agera åt studenten)

Inledande frågor – skapa förtroende

Ton: lugn, nyfiken och icke-dömande

  • Vill du berätta om vad som har hänt?
  • Hur har det påverkat dig?
  • Hur länge har det här pågått?
  • Har du försökt ta upp det med den andra personen? Hur gick det?

Utforskande frågor – kartläggning av situationen (ABC-modellen)

C – Sakfråga / Blockerade önskemål

  • Vad är det du skulle önska att den andra personen gjorde – eller slutade göra?
  • Vad tycker du är den viktigaste frågan att lösa?
  • Känns det som att ni förstår varandras perspektiv?

B – Beteende / Konfliktdynamik

  • Hur ser er kontakt ut just nu?
  • Vad brukar hända när ni kommunicerar?
  • Har det blivit värre med tiden?

A – Attityder / Tolkningar

  • Hur starkt belastad känner du dig, på en skala från 0-10?
  • Hur stort hopp har du om att ni kommer att kunna fortsätta arbeta tillsammans, på en skala från 0-10?
  • Hur tror du den andra personen ser på situationen?
  • Hur tror du att han eller hon ser på dig?
  • Vad tror du är viktigast för den andre i situationen?

Reflekterande och coachande frågor – vägval och ansvar

  • Hur vill du att det här ska utvecklas framöver?
  • Är du öppen för att prata med den andra personen, t.ex. med mig närvarande?
  • Finns det något du själv kan tänka dig att ändra eller bidra med?
  • Vad är viktigast för dig att få till just nu – rättvisa, lugn, förståelse…?

Råd att ge studenten

Anpassa efter mognadsnivå och situationens allvar

  • Försök att beskriva vad du behöver istället för att kritisera den andra.
  • Använd jag-budskap i stället för anklagelser.
  • Om du vill försöka lösa det tillsammans, be om ett samtal i lugn ton.
    T.ex.:
    ”Jag skulle vilja prata med dig om hur vi kan få samarbetet att fungera bättre.”
  • Sätt gränser om något känns kränkande, men försök hålla dig saklig.
  • Skriv ner vad som känns viktigt – det hjälper att sortera tankar.

* * * * *

Du sade:

Skriv en kortfattad handledning riktad till studenter med råd om hur de kan förebygga och hantera konflikter med kurskamrater. 

ChatGPT sade:

Självklart! Här är en kortfattad handledning riktad direkt till studenter. Den är tänkt att vara lättläst och praktiskt användbar, exempelvis som ett utdelat blad eller tillägg till kursintroduktioner.

* * * * *

Att förebygga och hantera konflikter med kurskamrater

1. Förebygg genom tydlighet och respekt

  • Tydliggör förväntningar i början av samarbeten. Vem gör vad? När ska det vara klart?
  • Lyssna in hur andra vill arbeta – och dela hur du själv föredrar att jobba.
  • Visa respekt även när ni tycker olika. Undvik ironi, härskartekniker eller att prata om andra.
  • Håll det ni har kommit överens om. Pålitlighet bygger förtroende.

2. Prata tidigt om det skaver

  • Ta upp problem så snart som möjligt, innan de växer sig större.
  • Utgå från dina egna upplevelser.
    Exempel: “Jag märker att jag blir stressad när jag inte vet om du hunnit kolla texten – hur tycker du att vi ska lösa det?”
  • Lyssna aktivt. Försök förstå den andras bild, även om du inte håller med.

3. Om det blir konflikt – vad kan du göra?

  • Försök hålla samtalet sakligt. Fokusera på vad som behöver lösas, inte på skuld.
  • Använd jag-budskap:
    “Jag känner mig frustrerad när det blir tyst länge i gruppchatten – kan vi prata om hur vi kommunicerar?”
  • Undvik att svara med ilska, passiv aggressivitet eller att ignorera.
  • Om du inte kommer vidare: be en lärare eller studievägledare om stöd. Du har rätt att få hjälp.

4. Tänk på det här:

  • Det är normalt att det uppstår skav och frustrationer ibland – pröva hur du kan hantera konflikter så konstruktivt som möjligt. Ibland går det att lösa, ibland får man gå skilda vägar. 
  • Ibland går det inte att bli överens om allt – men ni kan hitta sätt att respektera varandra ändå, genom att förstå varandras omständigheter och synsätt. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.